Bestel een pubquiz!

Advertenties
Bestel een pubquiz!

Het clubhuis stroomt vol met leden en vrijwilligers. Veel herkennen elkaar, maar er zijn ook wat onbekende gezichten. “Zij zijn toch van het synchroonzwemmen?” “Dat is toch die speler uit Heren 4?” en “Hoe heten die meiden ook alweer van het wedstrijdzwemmen?” Er is enige opwinding over wat komen gaat.
Meer info en reserveren: tonkloosterman@gmail.com

Het licht is zacht. De muziek ook.  ‘Don’t know much about history…’ van Sam Cooke klinkt op de achtergrond. De ruimte staat vol met tafeltjes met daaraan vier stoelen. Op de tafels liggen waterpolocaps, een formulier met een pen, een bakje met borrelnoten en er brandt een gezellig kaarsje. Een oud-Hollandse spelletjessfeer komt de aanwezigen tegemoet. Er vormen zich teams van vier personen die nog snel een strategie doornemen. Een strategie waarop? Niemand weet precies wat de bedoeling is. Het enige dat bekend is, is dat ze een pubquiz gaan doen.



Dan gaat de muziek uit. De quizmaster verzoekt iedereen een plekje aan tafel op te zoeken. Hij stelt zich voor. Het is Ton van Waterpolo.nl en hij zal deze avond onze pubquizmaster zijn. Daar is zijn eerste vraag. “Wie heeft er nog nooit meegedaan aan een pubquiz? Er schieten enkele handen de lucht in. De opzet van de avond wordt uitgelegd. De kandidaten mogen in teamverband vragen beantwoorden die door de quizmaster gesteld worden. De quiz bestaat uit verschillende rondes, waaronder een muziekronde en een plaatjesronde. De beloning voor het team met de meeste punten bestaat uit een leuke prijs. Soms worden er bonusvragen gesteld waarmee extra punten te verdienen zijn. De vragen gaan over van alles en nog wat, maar vaak is er een grote rol weggelegd voor actualiteiten, muziek, film, reizen en sport.

De eerste ronde begint. “Verzin een teamnaam en plaats ‘m met teamselfie op social media. Tag daarbij je vereniging,” klinkt de eerste opdracht. Het zal de laatste vraag zijn waarbij mobieltjes zijn toegestaan. Als in het vervolg van de quiz de mobiele computers toch gespot worden, volgt er een ludieke opdracht. Ton heeft zich duidelijk verdiept in de vereniging. Er zijn mooie vragen die specifiek gaan over de club. De herkenbaarheid is groot. Zijn vragen worden begeleid door bijpassende muziekfragmenten met hier en daar een woordgrap. De sfeer zit er al snel goed in en iedereen straalt uit plezier te hebben. Een van de hoogtepunten is toch wel de A-meezing muziekronde. Niet alleen vanwege de dubbele punten die gewonnen kunnen worden, maar vooral vanwege het enthousiaste meezingen van alle pubquizers.

Tussen de rondes door zijn er korte pauzes. Voor de deelnemers een mogelijkheid om even snel het aantal likes te checken op de eerder geplaatste teamselfie en om met een ander team te kletsen. Er gaan kaasblokjes en bitterballen rond, met van die Nederlandse vlaggetjes erin en er wordt nog wat te drinken besteld. De vereniging maakt van de pauze gebruik om de nieuwe evenementencommissie voor te stellen. Ook enkele vrijwilligers worden in het zonnetje gezet. Ondertussen worden de antwoorden nagekeken en de stand bijgewerkt. Voordat de quiz weer verder gaat, worden de antwoorden besproken. Er klinkt een enthousiast gejuich bij alle juist beantwoorde vragen. In het clubhuis is de spanning voelbaar welk team er na deze ronde weer bovenaan staat. Wederom luid gejuich bij de nieuwste tussenstand.

Een knipoog naar de sport die de quizers verbindt is er tijdens de capje op capje af ronde. Uiteindelijk blijft één deelnemer over die extra punten voor zijn team verdient. Is het genoeg om de nieuwe koploper te worden?

Na een avondvullende pubquiz kan de balans opgemaakt worden. Het was een fantastische avond waarbij de vereniging er alles aan gedaan heeft om te verenigen. En zo te zien is dat goed gelukt. De gasten uit Heren 4 praten met de meiden van het wedstrijdzwemmen. De coach van het synchroon maakt een afspraak met de waterpolotrainer om eens bij elkaars training te komen kijken. De avond is meer dan geslaagd. Wat een gezellige vereniging hebben we toch!

Wil jij ook zo’n multimedia pubquiz met veel leuke filmpjes, actuele onderwerpen en een grote dosis humor, speciaal voor jouw club op maat gemaakt? Voor de prijs van 1 consumptie per deelnemer komen wij al langs. Neem voor meer informatie contact op met tonkloosterman@gmail.com.

Beeld:
Ton Kloosterman

Lees ook

De afgelopen jaren is Swim to Fight Cancer uitgegroeid tot een succesvol evenement dat door heel Nederland georganiseerd…
1,036
Op zoek naar een trainer? Of ben je als trainer juist op zoek naar een vereniging? Op deze pagina van de KNZB vind je al…
7,132