Antwoord spelregelvraag #4

Scheidsrechters
07 december 2021
Antwoord spelregelvraag #4

Dinsdag stelden we in samenwerking met de BVWS en de spelregelcommissie van de KNZB onderstaande spelregelvraag. Tijd voor het antwoord.  

De vraag
Aan het einde van een time-out, in de laatste 15 seconden, wanneer de spelers posities innemen op het speelveld, maken twee tegenstanders een zware overtreding.

Wat moet de scheidsrechter doen?

Het antwoord
Beide spelers worden, afhankelijk van de aard van de overtreding, bestraft voor wangedrag of grof optreden. In geval van wangedrag worden beide spelers bestraft met een uitsluiting voor de verdere duur van de wedstrijd met vervanging en moeten zij de zwemzaal verlaten. De vervangers mogen direct deelnemen aan het spel (WP22.13). In geval van grof optreden worden beide spelers bestraft met een uitsluiting voor de verdere duur van de wedstrijd en moeten zij de zwemzaal verlaten. De vervangers mogen na 4 minuten werkelijk spel deelnemen aan het spel. Er worden geen strafworpen toegekend (WP 22.14).

Beeld:
Beeldboot / Gertjan Kooij
LEES MEER OVER
1,445

Lees ook

27 juli 2022
Vanavond fluit Diana Dutilh de finale in de World League Super Final tussen Italië en Amerika. Nooit eerder kreeg een vr…
3,760
04 juli 2022
Naast het bronzen succes van de waterpolodames op het WK in Boedapest leverde nog een Nederlander een prestatie van form…
1,490