Antwoord spelregelvraag #5

Scheidsrechters
02 februari 2022
Antwoord spelregelvraag #5

Dinsdag stelden we in samenwerking met de BVWS en de spelregelcommissie van de KNZB onderstaande spelregelvraag. Tijd voor het antwoord.  

 

Vraag

Tijdens de wedstrijd drukt de assistent-coach van het team dat in balbezit is per ongeluk op de time-out knop. De hoofdtrainer geeft aan dat zijn ploeg geen time-out heeft gevraagd.

 

Wat moet de scheidsrechter doen?

 

Antwoord

Bij WP 13.4 van de spelregels staat de volgende toevoeging uit de FINA Water Polo Manual: de time-out knop is de verantwoordelijkheid van het team, d.w.z. van één van de drie teamofficials op de spelersbank. Het indrukken van de time-out knop, zelfs per ongeluk, zal resulteren in een time-out met alle consequenties van dien (afhankelijk van het balbezit) en het aantal time-outs dat het team beschikbaar heeft.

 

Als het team dat de time-out per ongeluk aanvraagt niet in balbezit is, wordt een strafworp aan de tegenpartij toegekend. Als het team dat de time-out per ongeluk aanvraagt in balbezit is, wordt de time-out toegekend. Als het team dat de time-out per ongeluk aanvraagt alle time-outs al gebruikt heeft, krijgt de tegenpartij een vrije bal op de middenlijn.

Beeld:
Wim Beunk Fotografie
LEES MEER OVER

Lees ook

27 juli 2022
Vanavond fluit Diana Dutilh de finale in de World League Super Final tussen Italië en Amerika. Nooit eerder kreeg een vr…
3,827
04 juli 2022
Naast het bronzen succes van de waterpolodames op het WK in Boedapest leverde nog een Nederlander een prestatie van form…
1,528